Nauki Ammy

Wskazówki Ammy dla osób rozwijających się duchowo

1. Kiedy chcesz coś uczynić, zastanów się, czy twoje działania będą pomocne dla Twojej społeczności.

2. Jeśli potrafisz pozostać obojętny, bez względu na to, czy jesteś chwalony, szanowany, czy też krytykowany i wyszydzany, to znaczy, że zrobiłeś postępy.

3. Komunikacja zaczyna się wtedy, gdy całkowicie zrozumiesz punkt widzenia drugiej strony.

4. Jeżeli nie jesteś w stanie skomunikować z miłością i szacunkiem tego, co chciałbyś powiedzieć, to poczekaj, aż będziesz w stanie to zrobić.

5. Jeżeli kogoś krzywdzisz, krzywdzisz wszystkich, a przede wszystkim siebie.

6. Jeżeli ktoś robi coś, co mocno cię irytuje, sprawdź czy nie robisz tego samego innym.

7. Jeżeli ktoś dzieli się z tobą swoją opinią na twój temat, przeanalizuj ją w całości, badając, czy nie ma w niej części prawdy, a następnie przystąp do wprowadzania zmian.

8. Codziennie umawiaj się na spotkanie z Bogiem i uczyń to najważniejszym punktem swojego dnia.

9. Rozwijaj umiejętność nieulegania rozpraszającym zmysłom.

10. W twoim życiu powinna być równowaga pomiędzy Hatha-, Karma-, Dżnana- i Bhakti-Jogą*.

11. Nadmierne plotkowanie, rozmawianie utrzymuje twój umysł w aktywności i sprawia, że nie możesz usłyszeć subtelnego głosu Boga, znajdującego się w twoim wnętrzu.

12. Każdego dnia przeczytaj chociaż fragment z nauk swojego Duchowego Mistrza.

13. Ułóż plan swojej sadhany** i wykonuj go nie robiąc wyjątków.

14. Skorzystaj ze spokoju i ciszy wczesnych godzin porannych i przeznacz je na medytację i modlitwę.

* Cztery podstawowe rodzaje jogi. Hatha – wzmocnienie ciała poprzez ćwiczenia i oddechy, Karma – bezinteresowne działanie, rzetelna praca bez przywiązania do owoców, Dżnana (wiedza, poznanie) – studiowanie duchowych nauk, zagłębianie się w duchową wiedzę, Bhakti – kultywowanie religijności, żarliwości, samopoświęcenia i oddania (dla Guru lub Boga).

** Praktyki duchowe, dyscyplina, regularne ćwiczenia duchowe na wybranej ścieżce rozwoju.

Dalsze wskazówki Ammy

„Dzieci, gdy siadacie do medytacji, nie myślcie, że uciszycie swój umysł natychmiast. Na początku powinniście rozluźnić wszystkie części swojego ciała. Poluzujcie ubrania, jeśli są zbyt ciasne. Upewnijcie się, że kręgosłup jest prosty. Potem zamknijcie oczy i skoncentrujcie umysł na swoim oddechu.

Powinniście być świadomi swego wdechu i wydechu. Normalnie oddychamy nie będąc tego świadomi, ale nie powinno to tak wyglądać; powinniśmy stać się świadomi tego procesu. Wtedy umysł będzie czujny.”

„Dzieci, nie próbujcie uspokoić swojego umysłu na siłę, gdy siadacie do medytacji. Myśli będą narastać z dziesięciokrotną siłą, jeśli będziecie tak robić. To tak, jak byście hamowali tryskające źródło. Spróbujcie dowiedzieć się, skąd wypływają myśli i kontrolować je przy użyciu tej wiedzy.

Nie narażajcie umysłu na jakiekolwiek napięcie. Jeśli jakaś częś waszego ciała jest spięta lub odczuwa ból, umysł się na tym zawiesi. Rozluźnijcie każdą część ciała i obserwujcie swoje myśli z całkowitą świadomością. Wtedy umysł sam z siebie ucichnie.”

„Gdy siedzicie w ten sposób przez jakiś czas, wasz umysł uspokaja się. Możecie kontynuować medytację skupiając uwagę na swoim oddechu, lub też zacznijcie medytować nad formą waszego ukochanego bóstwa.

Jeśli umysł zaczyna się błąkać, powinniście go przyprowadzić z powrotem. Jeśli nie jesteście w stanie tego zrobić, wystarczy obserwować, gdzie się udaje. Umysł powinien być obserwowany, wtedy przestanie biegać w kółko i będzie pod waszą kontrolą.”

„Podobnie jak jedzenie i sen są niezbędne ciału, tak duchowe zrozumienie jest potrzebne dla zdrowia umysłu.”

Pozostałe nauki Ammy