Nauki Ammy

Dżapa i Arczana

Dżapa to głośne lub mentalne powtarzanie boskiego imienia lub dźwięku (mantry). Jak mówi Amma: „Celem powtarzania mantry jest doprowadzenie nas do ostatecznej ciszy czystej Świadomości, skąd pochodzą wszystkie dźwięki i formy. Co więcej, w obecnym czasie materializmu – powtarzanie mantry (dżapa) jest najprostszym sposobem, który prowadzi nas do osiągnięcia wewnętrznej czystości i koncentracji. Dżapa może być wykonywana wszędzie i o każdej porze, bez konieczności praktykowania czystości umysłu i ciała. Dżapę można wykonywać nawet gdy jesteśmy w pracy lub zajęci innymi obowiązkami.”

 

Czynności, które pomagają w udoskonaleniu powtarzania dżapy.

Zalecane jest, aby otrzymać mantrę od oświeconego Guru (Satguru). Zanim jeszcze otrzymamy mantrę od Satguru, możemy powtarzać mantry naszej ulubionej formy Boga takie jak „Om Nama Sziwaja”, „Om Namo Narajanaja”, „Hare Rama Hare Rama Rama Rama Hare Hare, Hare Kryszna Hare Kryszna Kryszna Kryszna Hare Hare”, „Hari Om”, „Om Paraszaktjai Namaha”„Om Shiwaszaktjaikja Rupinjai Namaha”, lub imiona Chrystusa, Allaha czy Buddy.

Gdy powtarzamy mantrę przez określoną liczbę razy każdego dnia, rozwijamy systematyczność w wykonywaniu dżapy. Powinniśmy zawsze trzymać w ręku malę (rodzaj różańca) podczas powtarzania mantry. Mala może być wykonana z 108, 54, 27 lub 18 koralików z rudrakszy, tulasi, kryształu, drzewa sandałowego, kamieni szlachetnych, itd., z jednym głównym koralikiem – Guru. Powinniśmy ustanowić rutynę wypowiadania mantry określoną liczbę powtórzeń. Dzieci, powinniśmy zawsze powtarzać naszą mantrę w umyśle kiedy spacerujemy, pracujemy czy podróżujemy. Nie przerywajcie powtarzania mantry nawet przez chwilę. Nieprzerwanie wykonujcie dżapę nawet będąc zajętym obowiązkami czy pracą.

Na początku praktykowanie dżapy w umyśle może być trudne. Powtarzajcie swoją mantrę bezgłośnie poruszając ustami tak jak ryba pijąca wodę. Nieprzerwane wykonywanie dżapy w pracy uwolni nas od bezużytecznych rozmów i pozwoli utrzymać nasz umysł spokojnym. Większość chorób w obecnych czasach ma podłoże psychosomatyczne. Dżapa zapewnia dobre zdrowie zarówno ciała, jak i umysłu. Jeśli wykonywanie dżapy podczas pewnych prac jest niemożliwe, zanim podejmiecie się takiej pracy pomódlcie się zaczynając: „Panie pobłogosław mnie tak, abyś był zadowolony z pracy jaką wykonuję.” Na koniec pracy pomódlcie się jeszcze raz prosząc Boga o wybaczenie za błędy, jakie świadomie lub nieświadomie mogliście podczas pracy popełnić. Ciągłe powtarzanie mantry zredukuje ego. „Jestem ważną osobą, mam wysoką pozycję w społeczeństwie. Jak ja mogę iść do świątyni czcić Boga w tłumie z innymi? Jak ja mam się ukłonić przed Panem? Czyż nie jest to poniżające?” Takie myśli powstają w ego. Bądźcie gotowi, by powtarzać mantrę zawsze i wszędzie oraz składać hołd Panu i Guru. Niczego nie uzyskamy dzięki świadectwu wspaniałości otrzymanemu od społeczeństwa; to, czego naprawdę potrzebujemy, to świadectwo od Boga.

 

 

Wkładając nieustanny wysiłek będziemy w stanie powtarzać mantrę bezgłośnie nawet wykonując różne prace. Nie zapominaj Boga nawet przez sekundę. Jeśli zgubimy pieniądze podczas podróży, wyobraźcie sobie, jak desperacko będziemy ich szukać! W ten sam sposób, jeśli nie jesteśmy w stanie wykonywać dżapy przez krótką chwilę, powinniśmy żałować: „O Boże, zmarnowałem tak dużo czasu!”. Gdy mamy tyle szczerego żalu, to nawet, gdy śpimy, ten czas nie jest zmarnowany. Dzieci, jeśli stracimy milion dolarów, możemy je odzyskać lub odpracować. Jeśli stracimy choć jedną sekundę, to nigdy już jej nie odzyskamy. Każda chwila, kiedy nie pamiętamy o Bogu, jest nieodwracalnie stracona. Dzięki powtarzaniu mantry pozbędziemy się innych trapiących nas myśli. Tak jak morska woda traci swoją słoność przez stopniowe dodawanie świeżej pitnej wody, przez ciągłe powtarzanie mantry ilość myśli się zmniejszy. Na dłuższą metę wszystkie myśli zostaną wyeliminowane z wyjątkiem tej jednej – o Bogu. Dzięki dżapie osiągniemy uczucie wielkiej miłości jeśli mamy szczere intencje i niezachwianą wiarę w osiągnięcie celu. Mantra – dżapa wykonywana z odpowiednim zrozumieniem jej zasad zabierze nas w końcu do Źródła. Na tym poziomie aspirant duchowy zdaje sobie sprawę z tego, że forma, nad którą medytował, tak jak i wszystkie inne formy Boga istnieją w nim samym i są Świadomością.

Zapisuj mantrę codziennie.

Dobrą praktyką jest zapisywanie jednej strony mantrą każdego dnia. Wiele osób osiąga lepszą koncentrację poprzez zapisywanie mantry niż jej intonowanie. Próbujcie zaszczepić w dzieciach zwyczaj powtarzania mantry i ładnego jej zapisywania. To również pomoże poprawić ich charakter pisma. Notes, w którym zapisujemy mantrę, powinien być trzymany w jednym miejscu, najlepiej w pokoju lub kącie, w którym medytujemy.

Arczana – intonuj boskie imiona z oddaniem.

Dzieci, jeśli jesteśmy w stanie codziennie wykonać arczanę (uwielbienie tysiąca imion Matki Wszechświata), na pewno osiągniemy duchowy postęp. W rodzinie, która codziennie z oddaniem intonuje Lalita Sahasranama, nigdy nie zabraknie jedzenia, ubrań i innych potrzebnych do życia rzeczy. Dzieci, powinniśmy uważać każde imię za boskie. Wyobraźcie sobie, że On pojawia się w wielu różnych formach. Jeśli naszą ulubioną postacią Boga jest Kryszna, to intonując imiona Matki Wszechświata wyobraźcie sobie Krysznę przed wami jako Devi. Nie musimy obawiać się, że ponieważ nucimy imiona Devi, może się to nie podobać Krysznie. Te różnice istnieją tylko w naszym świecie, nie w boskim.

Wizualizacja.

Użytecznym jest umieszczenie zdjęcia naszej ulubionej formy Boga przed sobą podczas arczany. Medytujcie przez kilka minut zanim rozpoczniecie arczanę. Wyobraźcie sobie swoją ulubioną formę Boga najpierw powoli oglądając Ją od głowy do stóp a potem z powrotem od stóp do głowy. Poczujcie, że boska istota z kwiatu lotosu w waszych sercach siada przed wami na specjalnym tronie. Wyobraźcie sobie, że ofiarowujecie stopom swojej ulubionej formy Boga kwiaty powtarzając wybraną mantrę. Wizualizujcie kwitnące drzewo w waszych sercach, ofiarowujcie jego kwiaty Bogu. Możecie używać prawdziwe kwiaty lub ich płatki, a jeśli kwiaty nie są dostępne to możecie sobie je wyobrazić (Manasa Puszpam). Takie kwiaty ofiarowane z oddaniem są Bogu najmilsze. Kwiaty z serca oznaczają poddanie, oddanie i skromność. To, co nas wiąże najbardziej – to, co jest nam najbliższe, powinniśmy ofiarować Bogu. Tak jak Matka, która daje swemu dziecku wszystko, co ma najlepsze.

Pranajama (ćwiczenie oddechowe) przed rozpoczęciem arczany

Wykonywanie pranajamy przed rozpoczęciem arczany pomoże nam w osiągnięciu koncentracji. Usiądźcie z kręgosłupem wyprostowanym, zamknijcie prawą dziurkę do nosa i weźcie wdech przez lewą. Następnie wypuśćcie powietrze przez prawą jednocześnie zamykając lewą. Potem weźcie wdech przez prawą dziurkę zamykając lewą, po czym zróbcie wydech przez lewą dziurkę. To pierwsza runda pranajamy. Powinna być wykonana trzy razy. Przy wdechu powinniśmy sobie wyobrazić, że wszystko, co pozytywne, całkowicie nas wypełnia. Podczas wydechu wyobraźmy sobie, że wszystko, co negatywne, nas opuszcza.

Na koniec arczany.

Nie wstawajcie zbyt szybko na koniec arczany. Ulubiona forma Boga powinna być przeniesiona z siedzenia naprzeciwko nas z powrotem do naszego serca i tam ponownie umieszczona. Widząc Boga w naszych sercach medytujmy przez dłuższą chwilę. Jeśli nie jest to możliwe, powinniśmy zaśpiewać dwa lub trzy kirtany (pieśni religijne). Tak jak po zastrzyku pacjent powinien odpocząć przez chwilę, aby lekarstwo zostało przyjęte przez organizm, tak samo powinniśmy starać się utrzymać spokojny umysł jeszcze choćby przez chwilę po arczanie.

Pozostałe nauki Ammy